responsive design

در سالهای پیش که گوشی همراه و تبلت وجود نداشته یا کمتر مورد استفاده قرار می گرفت، معمولا طراحی وب صرفا در سیستم های دسکتاپ خلاصه می شد. پس بنابراین نیاز به وجود نسخه های مختلف در طراحی وب برای دستگاه های مختلف احساس نمی شد. اما با شروع استفاده از دستگاه هایی همچون لپ‌تاپ، گوشی همراه و تبلت، واژه جدیدی با نام نسخه موبایل در وبسایت ها پررنگ شد. این ویژگی امکانی را برای این نوع دستگاه ها فراهم می کرد تا بدون وجود عناصر اضافه در سایت که باعث ایجاد مشکل در نمایش می شد را حذف و نسخه ای کم حجم تر و ساده تر را در اختیار کاربران قرار دهد. اما این ویژگی برای همه در دسترس نبود و وجود مشکلات متعدد باعث ایجاد اختلال در روند اجرا می شد.

با معرفی نسخه جدید از CSS در سال 2011 و امکانات منحصر بفردی که در اختیار توسعه دهندگان قرار داد؛ مفهومی جدید با نام Responsive یا واکنشگرا پا به عرصه وب نهاد. این ویژگی این امکان را فراهم می کرد تا با استفاده از مدیاکوئری ها اندازه های مختلفی از سایت را برای دستگاه ها با رزولوشن های مختلف به نمایش بگذارند. این ویژگی که هم اکنون در بیشتر سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد باعث می شود تا یک سایت با توجه به رزولوشن یک دستگاه تغییر وضعیت داده و ظاهری متناسب با آن دستگاه را به نمایش بگذارد.

نکته: ویژگی ریسپانسیو یا واکنش گرا در پی ایجاد انعطاف ظاهری در دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

واکنشگرا بودن یک سایت در سالهای پیش جنبه ای اختیاری داشت. اما با افزایش استفاده از دستگاه های مختلف در چندسال اخیر، این ویژگی برای صاحبان سایت ها یک انتخاب برای افزایش بازدید به شمار رفته و برای همین، استفاده از آن روز به روز افزایش می یابد. اما امروزه ریسپانسیو بودن یک سایت یک الزام محسوب می‌شود! تا جایی که موتورهای جستجویی نظیر گوگل برای سایت هایی که از این قابلیت پشتیبانی کنند امتیاز مثبت نیز در نظر می گیرد.

با استفاده از این قابلیت یک سایت را می توان به گونه ای طراحی کرد که برخی از المانها (عناصر) در رزولوشن های مختلف اضافه، حذف و یا تغییر شکل داده و ساختاری متناسب و مناسب با دستگاهی که در حال مرور وبسایت هست به نمایش در بیاید.

دیدگاه