مواردی که سایت شما را مناسب موتورهای جستجو می‌کند

در مطلب قبل با موضوع سئو۵ نکته برای داشتن سایتی مناسب موتورهای جستجو، ۵ نکته مهم و اساسی درباره ساختار سایت و بهینه سازی برای موتورهای جستجو گفته شد اما در این نکات، بیشتر به کلیات پرداخته شده بود. با این حال در این نوشته سعی داریم کمی هم به جزییات مباحث SEO پرداخته تا شما را بیشتر با این مسائل آشنا کنیم.

سایت شما چرا باید برای موتورهای جستجو بهینه شود؟

در نگاه اول شاید فکر کنید الزامی به استفاده از علم سئو برای بهینه سازی سایتتان نخواهید داشت. اما پس از مدتی درخواهید یافت که برای حرفه ای تر شدن باید کاربران بیشتری از سایت شما بازدید کنند. همین یک مورد کافیست تا اینکه سئو برای شما یک الزام شود. زیرا پیشنیاز ورود کابران به سایت، موتورهای جستجو هستند؛ و بدین معنی است که شما باید بهینه سازی های لازم را برای موتورهای جستجو و همچنین کاربران انجام دهید.

SEO تنها قرار دادن کلیدواژه‌های مهم در صفحه سایت شما یا انتخاب مناسب عنوان نیست. بلکه تلفیقی از ساختار (طراحی و برنامه نویسی) و محتوا در کنار هم است. اگر تنها بر روی محتوا یا ساختار برای بهره گیری از تمام ظرفیت یک سایت تمرکز شود قطعا نتیجه راضی کننده نخواهد بود. زیرا این موارد باید در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار گیرند.

محتوای درست برای نمایه شدن (ثبت شدن صفحه در موتورهای جستجو)

این مهم است محتوایی که در صفحه شما قرار می گیرد در قالب HTML ثبت شده تا قابلیت نمایه شدن در موتورهای جستجو را داشته باشد. زیرا هر فایلی از قبیل فلش، تصویر، صوت وغیره چنانچه بدون متن باشد توسط بات های موتورهای جستجو نادیده گرفته می شود. اما اگر متون و عبارات را در قالب HTML قرار دهید این تضمین وجود دارد که موتورهای جستجو نیز بتوانند مانند یک کاربر محتوای صفحه را مشاهده کنند.

نکته: استفاده توامان از ساختار(طراحی و برنامه نویسی) و محتوا در کنار هم سئو را شکل می دهد.

مواردی که میتوان از آنها برای بهینه سازی صفحه حاوی فایل استفاده کرد:

  • اضافه کردن ویژگی alt به تصاویر برای وارد کردن توضیحات مربوط به تصویر.
  • اضافه کردن متن (توضیحات) در صفحاتی که تنها از محتوای فلش استفاده می کنند.
  • اضافه کردن توضیحات به صفحاتی که حاوی فایلهای صوتی و تصویری هستند.

از صفحه خارجی برای CSS خود استفاده کنید

در طراحی وب، CSS به منظور کمک به طراحی ظاهری یکدست و استاندارد کمک می کند. برخی از طراحان وب هستند که برای راحتی کار خود از CSS داخلی استفاده می کنند! اما این کار به هیچ وجه توصیه نمی شود؛ بهتر است برای کم کردن حجم سند HTML و همچنین مختصر نویسی در سند، از صفحه خارجی برای CSS استفاده شود.

کلیدواژه ها مهم هستند

کلیدواژه ها نقش اساسی را در موتورهای جستجو ایفا می کنند. یک کاربر میتواند با استفاده از کلیدواژه ها اطلاعات مناسبی را بیابد و شما نیز باید مطمئن شوید که محتوای قرار گرفته در صفحه‌تان برای جستجو، کلماتی بهینه و مناسب باشند. زمانی که بات های موتور جستجو صفحه را برای محتوا میخَزد (گردش و پیدا کردن) صفحات را براساس کلیدواژه های نمایه شده رهگیری می کند. این عمل به بات ها این امکان را می دهد که میلیون ها پایگاه داده کوچک را ذخیره و در صورت نیاز آنها را در کسری از ثانیه استخراج کنند.

کلیدواژه ها شیوه ای برای برقراری ارتباط در انسان و موتور جستجو است. اما شما باید چگونگی قرارگیری آنها را بدانید. نوع کلمات، نقطه گذاری، هجی درست، حروف کوچک و بزرگ (بیشتر در زبان انگلیسی مطرح می شود) مواردی هستند که به اندازه گیری کلیدواژه های مورد استفاده در صفحه و همچنین تعیین و شناسایی ارتباط بین سند متنی و جستجو به موتورهای جستجو کمک می کند. از این رو مهم است که شما از کلیدوازه ها در متن، عنوان و متا داده (اطلاعات و توضیحات) صفحه خود استفاده کنید.

مواردی که میتوان از آنها برای بهینه سازی کلیدواژه‌ها در صفحه استفاده کرد:

  • عبارت کلیدواژه را در ابتدای عنوان خود قرار دهید.
  • کلمات هدفدار را در بدنه محتوای خود قرار دهید.
  • اضافه کردن ویژگی alt به تصویر برای اینکه بتوانید از این ویژگی برای افزایش ترافیک صفحه استفاده کنید.
  • استفاده حداقل یک کلیدواژه در URL صفحه.
  • اضافه کردن برچسب توضیحات متا

عنوان باید مورد توجه قرار گیرد

عنوان صفحات به علت اینکه مشخص کننده و توضیح دهنده محتوای صفحه می باشد، برای موتورهای جستجو و کاربران از اهمیت ویژه ای برخوردارند. از این رو شما باید مطمئن شوید که برچسب عنوان برای استفاده‌ی موتورهای جستجو بهینه باشد.

طول عنوان در اکثر موتورهای جستجو و سایتهای شبکه های اجتماعی بین ۶۵ تا ۷۵ کاراکتر می باشد. چنانچه از اعداد و کلیدواژه ها باهم استفاده شود این مقدار می تواند افزایش یابد.

کلیدواژه های مهم را در قسمت ابتدایی عنوان قرار دهید. زیرا هرچه به ابتدا نزدیکتر باشند شانس بیشتری در رتبه بندی موتورهای جستجو خواهند داشت. علاوه بر این، برای کاربران در موتورهای جستجو نیز به آسانی قابل شناسایی خواهد بود.

برای آگاهی افراد، نام برند خود را در ابتدای عنوان صفحه اصلی وارد کنید. این کار باعث می شود وبسایت شما به مرورگرها شناسانده شده و بنابراین باعث افزایش میزان تعداد کلیک به وبسایت شود.

سئو در طراحی وب بیشتر درباره تجربه کاربر نسبت به استفاده‌ از کلیدواژه و بهینه سازی آن است. عنوان، اولین عنصر در وبسایت است که باعث افزایش تعامل کاربر با برند خاص می شود. از این جهت، عنوان شما باید قادر به انتقال مثبت به مخاطبان هدف باشد.

ایجاد URL (نشانی) باید دقیق و سختگیرانه باشد

نشانی‌ها یکی از موارد مهم به شمار می آیند، که در قسمت نوار نشانی مرورگر و یا در موتورهای جستجو با آنها برخورد کرده‌اید. زمانیکه از دید جستجو به آنها نگریسته شود، آنها از اهمیت ویژه ای برخوردارند، از این رو طراحی ضعیف چارچوب نشانی می تواند غالبا منجربه تجربه کاربری منفی شود.

مواردی که میتوان از آنها برای بهینه سازی ایجاد URL استفاده کرد:

  • تبدیل نشانی های پویا به ثابت برای اصلاح مواردی همچون اعداد، سمبلها و مقادیری که باعث ناخوانی نشانی می شود.
  • برنامه های کاربردی تحت وب به درستی قادر به تفسیر تفکیک کننده ها مانند نشانه ها، زیرخط، فضای خالی نیستند. برای همین استفاده از خط تیره (-) در نشانی برای تفکیک کلیدوازه ها از یکدیگر گزینه مناسبی خواهد بود.
  • مطمئن شوید که نشانی ساده باشد! ساده بودن نشانی امکان بخاطرسپاری آن را به کاربر می دهد. برای این کار طول نشانی را به حداقل برسانید در حالی که از کلیدواژه ها صدمه نبینند. حسن دیگر این کار رویت تمام و کمال محتوای نشانی شما در موتورهای جستجو، ایمیلها، پیام های متنی وغیره است.

یک وبسایت زمانی می تواند موفق ظاهر شود که شما بهینه سازیهای لازم را برای آن انجام داده باشید. این بهینه سازی ها همانطور که در این نوشته گذشت در برگیرنده مواردی همچون طراحی و برنامه نویسی وبسایت، محتوا، عنوان، نشانی وغیره است که به برقراری ارتباط بین موتورهای جستجو و همچنین کاربران کمک شایانی خواهد کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زمانیکه به دیدگاه من پاسخ داده شد مرا باخبر کن! مدیریت اشتراک ها